Wednesday 11 April 2012

Aku Kehilangan !

Assalamualaikum...

Hello people,
See the tajuk ! Yeahhh ! Macam-macam kehilangan yang kita akan rasa as long as kita bernama manusia. Nyawa atau harta itu kerja Allah. As humans kita kena redha dengan apa yang berlaku dan terima dengan hati yang tabah. Ikhlas kan hati menerima apa yang berlaku. Itu lebih baik dari maki hamun bagai.

To be more specific entri ni berkenaan dengan status aku di muka buku. Seperti gambar di bawah :


Siapa tak sayang harta ? Even small punya benda if korang suka and sayang, mesti sentap kannn ? Aku dah lah memang suka tudung mudung semua ni ! Baru pakai sekali, di ulangi dengan menggunakan suara yang dah tak cover ayu "SEKALI" . Memang sentap bila tengok "beliau" tiada di tempat jemuran. Tapi kemusykilan menerpa gegendang telinga, kenapa ambil yang plain ? kenapa bukan yang ada roses ? why? why ? why ? Oh pelishhhh ! tell me tell me tell me ! Meraung penuh penghayatan sambil makan megi yang merupakan barang makanan aku paling berharga saat kesusahan menghampiri diri, dan tadi tanpa segan silu meminta mak masukkan lagi duit *memang anak tak boleh diharap betul*.

But, after a few moment of marah-marah and maki hamun serta sempat menyumpah sekejap, I start to think yang Allah nak ajar aku menjadi seorang yang sabar. Mungkin. Nobody knows kann ? So, i made up my mind, sabar and redha. Aku halalkan. Gunakan lah tudung aku tu untuk menutup aurat kau, mana tahu pahala kita kongsi bersama. Hekhekehekekeh, alahai suci murni sungguh hati aku ni *perasan for a while*.

Actually, no point jugak kita marah-marah and hentak-hentak kaki semua tu, bukan barang tu datang kat kita balek. ye dak ? Bila kita marah, mula lah makhluk bertanduk suka hati riang ria raya tengok muka kita berasap-asap. Apa yang kita perlu buat, just relax and be cool. Even aku pun tak perfect sebab aku post kat mukabuku. Yesss ! sebab aku sedang marah but lepas tu aku cool. Menyesal pon ada after aku post tu. Tapi _______________ (buat ayat sendiri. terima kasih).

Ini sebagai peringatan buat semua dan juga untuk diri aku juga. Sama-samalah kita menjadi manusia yang sabar. Sebab sabar itu indah. Sabar itu separuh daripada iman dan sabar itu separuh dari nama sabariah. Hahahahahha...

Kotak Hati: esok nak report kat mak !

10 comments:

Azhafizah MN said...

die nak pinjam kot tapi tak tahu sape tuan punye..huhu..tak faham kan kenapa ade segelintir yang suka mencuri ni..pakai brg curi..tak rase bersalah ke ek..pelik betul.pernah juga hilang brg.tulah,no point nak marah marah..sabar je la..mungkin kehilangan tu suatu rahmat ke kan,mungkin pasni dapat menang tudung berganda ganda pulak..mane tahu rezeki kita kan..^_^

!~ Dolly Auliya ~! said...

@Azhafizah[フィザ] tulah pasal. takde rasa bersalah langsung pakai harta org. ameen, semoga dpt tudung byk2, yeppi .

Cik Puan Muda Umi said...

sabar je lah kan,nak buat mcm mana..makhluk yg suka mencuri ni mmg ada di mana-mana..pasni kena byk berhati2 tau..:)

CikMunBlogger said...

mun ingat lagi , masa mun sekola . mun hilang pen . alaa , pen singgit jea . bole beli lain . tapi menangis macam orang mati laki . hehe . bukan ape , maybe sebab kita dah biasa and sedap pakai pen tu . tu yang sayang tu . kan ? hehe :)

!~ Dolly Auliya ~! said...

@Cik Puan Muda Umi betol... merata2 tempat ye dak ? heheeee.. after this akn lebih berhati2. thanks ><

!~ Dolly Auliya ~! said...

@CikMunBlogger betol, sy pun kalau hilang barang yg sy syg, memang haru hidup... heheheheee...

Anonymous said...

aku diajar

kalau kehilangan barang, orang, arah, hilang tempat duduk kat kantin.. malah kalau hilang idea sekalipun..

ucaplah.. inna lillah wa inna ilahi rojium

bukan ucap lepas dgr ade org mati je

!~ Dolly Auliya ~! said...

@ururules betol.

Nads Couture said...

blog sgt best untuk dibaca..nice blog..

!~ Dolly Auliya ~! said...

@Nads Couture thanks dear. terharuuu :)